ترمز در ماشین برای کند کردن حرکت به کار می رود.ترمز ها ۲ نوع دارند : ترمز کاسه ای و صفحه ای.در هر دو نوع از فشار هیدرولیکی استفاده می شود تا ماده ی خاصی را بر سطح فلزی که با چرخ می چرخد را فشار دهد.
طرز کار ترمز : وقتی ما پدال ترمز را فشار می دهیم روغن ترمز از طریق پیستون لقمه های ترمز را فشار می دهد (فشار هیدرولیکی) و لقمه ها به صفحه یا لنت ترمز که با چرخ می چرخد فشار آورده که سرعت ماشین را کاهش می دهد.
اگر بخواهیم خودرو ها را از نظر حرکت تقسیم کنیم به سه دسته ی اصلی تقسیم می شوند
۱ـ دو دیفرانسیل(4wd مخفف4wheel drive) : در این نوع سیستم در خودرو ها نیرو از طریق میل لنگ به گیربکس منتقل می شود و نیرو به میل گاردان منتقل شده که در آن جا نیرو به طور مساوی به چهار چرخ وارد میشود و خودرو حرکت می کند.
۲ـ دیفرانسیل جلو(fwd مخفف front wheel drive) : به همان حالت در دو دیفرانسیل است فقط با این تفاوت که در این سیستم نیرو از گیربکس به دیفرانسیل منتقل شده که دیفرانسیل دارای سه دنده در راست و چپ و وسط قرار دارد که گیربکس با دنده وسط قفل می شود و دو دنده دیگر را چرخانده که نیرو به دو چرخ جلو منتقل می شود.
۳ـ دیفرانسیل عقب(Rwd مخفف rear wheel drive) : همان مراحل سیستم دیفرانسیل جلو را دارد فقط نیرو به دو چرخ عقب منتقل می شود.
سوبارو ایمن ترین خودروی ژاپن
بررسی های انجام شده از سوی انجمن خودروسازان ژاپن حاکی از آن است که این خودرو توانسته بیش از بقیه سواری ها نظر داوران را به خود جلب کند.
برای سومین سال پیاپی است که سوبارو عنوان ایمن ترین خودروی سال را در ژاپن از آن خود می کند. در دوره های گذشته نیز سوبارو فورستر و ایپرزا این عنوان را به دست آورده بودند.
انجمن خودروسازان ژاپن آزمایش های میدانی مستمر و دقیقی را بر روی خودروهای انتخاب شده انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که برای سرنشینان جلو سوبارو بیش از بقیه امنیت به همراه آورده است.
سوبارو لگاس جدید از سوی انجمن ایمنی و بزرگراههای آمریکا نیز به عنوان خودروی برتر در زمینه ایمنی انتخاب شده است.این خودرو در آزمایش تصادف توانسته میانگین 5 ستاره را از آن خود کند. جالب است که حتی عابران نیز در برخورد احتمالی با این خودرو کمترین آسیب را می بینند.
شرکت خودروسازی هیوندای موتور کره جنوبی بیش از 600 دستگاه از خودروهای خود را تحویل فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) داد.این خودروها شامل 609 دستگاه خودروی سواری و ون و 32 دستگاه اتوبوس میشود و قرار است از این خودروها در حمل و نقل تیمهای مختلف و مسوولان مربوط به آنها استفاده شود.
قائممقام بخش بازاریابی هیوندای در این باره گفت: ما به همکاری با فیفا برای برگزاری رویداد تاریخی جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی افتخار میکنیم. این همایش بزرگ ورزشی به ما فرصتی بینظیری داده تا قابلیتهای خود را در زمینه حمل و نقل نمایش دهیم.
کمتر از دو هفته دیگر رقابتهای جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی برگزار میشود.
شرکت هیوندای به مدت 11 سال است که با فیفا در زمینه تامین وسایل حمل و نقل تیمها در هنگام برگزاری رقابتهای جام جهانی فوتبال همکاری میکند.
هیوندای قصد دارد در جام جهانی 2014 برزیل نیز با فیفا در زمینه تامین خودروهای حمل و نقل تیمها همکاری کند.
در حالی که مدیرعامل شرکت خودروسازی دایملر آلمان چندی پیش در اظهاراتی اعلام کرد که این شرکت روابط خود را با ایران کاهش داده یا قطع میکند، با این وجود به نظر میرسد این سخنان چندان قابلیت عملیاتی شدن نداشته باشند.
جدای از همه اظهارنظرهای مثبت و منفی انجام شده در زمینه قطع همکاری دایملر و واحد زیرمجموعه آن یعنی مرسدس بنز با ایران، در تازهترین خبر منتشر شده اعلام شد که یک مهندس ایرانی خودرویی مناسب حرکت در خارج از جاده و مسیرهای طبیعی را به سفارش شرکت مرسدس بنز آلمان طراحی کرده است.
سایت معتبر مجله خودرو در گزارشی نوشت که سیامک روحی دهکردی، یکی از مهندسان طراح شرکت خودروسازی سایپا خودرویی را با نام "هگزاویل" به سفارش مرسدس بنز طراحی کرده است.
این خودرو که طول آن حدود 4.8 متر است و نکته جالب اینجاست که از روی ساختار ظاهری یک حشره طراحی شده است. وزن این خودرو نیز به صورت مساوی میان سه محورش توزیع میشود.
همچنین این خودرو دارای شش چرخ بوده و دارای چارچوبی بسیار انعطافپذیر و مناسب حرکت در مسیرهای ناهموار است. خودرو فوق دارای شکلی متقارن بوده و از موتور دیزلی و نظام انتقال هیدرولیک برای حرکت استفاده میکند.
سیامک روحی دهکردی پیش از این و در سال 2008 میلادی نیز خودرویی با نام زوبین برای شرکت فراری طراحی کرده بود که در آن زمان بیش از 16 هزار نفر از آن بازدید کردند.
تعداد دیگری از سایتهای معتبر صنعت خودروسازی جهان نیز اقدام به انتشار این خبر کردهاند.
گفتنی است، شرکت بنز آلمان هماکنون با شرکتهای ایرانی ایران خودرو و ایران خودرو دیزل در زمینه تولید خودروهای سواری و تجاری همکاری دارد.
محققان با بررسی دقیق سیستم های رایانه ای مورد استفاده در اتومبیل ها به این نتیجه رسیده اند که این سیستم ها هم توسط هکرها قابل دستکاری بوده و این مساله ممکن است نتایج بسیار خطرناکی را به همراه آورد.
بر اساس گزارشی که در این زمینه در یک کنفرانس امنیتی در اوکلند کالیفرنیا ارائه شده، هکرها می توانند با دستکاری سیستم های رایانه ای ماشین های آخرین مدل حتی موتور و ترمز آنها را از کار بیندازند و فجایع انسانی به بار آورند.
برای این کار تنها کافی است که کدهای مخرب و آلوده هکرها وارد سیستم های رایانه ای اتومبیل ها شود و در نتیجه هرگونه دستکاری در عملکرد خودرو ممکن خواهد بود. این دستکاری ها از تغییر دور موتور تا خاموش و روشن کردن دستگاه پخش ، قفل کردن درب خودرو ، دستکاری سیستم تهویه مطبوع را شامل می شود.
کارشناسان معتقدند با توجه به استفاده روزافزون از رایانه ها و سیستم های رایانه ای در اتومبیل ها بی توجهی به این مساله فاجعه بار بوده و ضروری است شرکت های سازنده اتومبیل هر چه سریع تر برای مقابله با این سوءاستفاده ها تمهیدات جدی اتخاذ کنند.
جالب آنکه بررسی ها حاکی است در بسیاری از موارد با وصل کردن یک لپ تاپ به سیستم عیب یابی خودروهای مدرن و جدید به راحتی می توان آنها را دستکاری کرد.
برای این کار یک اتصال بی سیم به لپ تاپ کافی خواهد بود.
پردهبرداری رسمی از پورشه پانامرا در تهران
عصر روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه طی مراسمی که از سوی شرکت معین موتورز برگزار گردید مرکز پورشه تهران و تعمیرگاه تازه تأسیس پورشه در کیلومتر 11 جاده مخصوص کرج رسماً افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار مجله ماشین در این مراسم مجموعه مدلهای جدید پورشه به نمایش درآمد. ابتدا مهمانان با اتومبیلهای خود به محل پارکینگ مجتمع که در ضلع شمالی مجموعه هدایت میشدند و در آنجا تعداد زیادی پورشه کاین کار انتقال مهمانان را به محل اصلی بر عهده داشتند. در مقابل در ورودی مرکز دو دستگاه پورشه 911 قدیمی مربوط به دهههای 60 و 70 به نمایش درآمده بودند. نمای ساختمان آلومینیمی بود و طراحی آن دقیقاً براساس استانداردهای نمایندگیهای پورشه در سراسر دنیا انجام شده بود.
با ورود به سالن چهار دستگاه اتومبیل جلب توجه میکردند که شامل یک دستگاه باکستر به رنگ آبی کاربنی، یک کایمن قرمز با رینگهای چرخ مشکی، یک دستگاه پورشه 911 کاررا 4 کروک زرد رنگ و یک مدل کاین بودند.
سالن همچنین شامل غرفههایی نظیر اقلام سفارشی و همچنین کالاهای تبلیغاتی همچون ساعت، ماکت، کلاه و... بود. در اواسط مراسم بود که از مهمانان دعوت شد به سمت دیگر سالن بروند و شاهد سخنرانی آقایان «مشایخی» معاونت مدیر عامل، «بهبهانی» مالک برند پورشه در ایران و «هافرمن» معاونت فروش پورشه باشند. در ادامه این مراسم از یک دستگاه پانامرا سفید رنگ پردهبرداری شد.. در حاشیه مراسم پارکینگ شرکت معین موتور دیدنی بود چرا که از انواع اتومبیلهای گرانقیمت مهمانان پر شده بود.